خلاصه بازار مورخ 92/04/25
نوشته شده توسط : مجید زارعی

در صنعت مالی، رشد قیمت سهام شرکت های بیمه، افزایش حجم عرضه در نمادهای بانکی و تعدیل مثبت بانک ملت قابل ملاحظه است. سود هر سهم بانک ملت در سال 91، 37 درصد بیشتر از آخرین پیش بینی شرکت بوده است. بر این اساس بانک ملت در سال 91، 444 ریال سود بابت هر سهم خود محقق کرده، این در حالی است که آخرین سود پیش بینی شده شرکت سال 91، 323 ریال بوده است.

نماد معاملاتي شركت بانك كارآفرين پس از برگزاري مجامع عمومي عادي ساليانه  و فوق العاده با افزایش 6 درصدی بازگشایی شده است. با افزایش حجم عرضه ها صف خرید بانک تجارت متعادل شده است. صف فروش بانک انصار پس از سه روز جمع آوری شده است.
معاملات نمادهای بانکی طی هفته اخیر با نوسان مواجه شده است. توقف و بازگشایی تعداد زیادی از نمادهای بانکی و رشد قیمت امتیازهای تسهیلات مسکن از اتفاقات قابل ملاحظه این گروه طی هفته جاری می باشد.

قیمت سهام  تمام شرکت های بیمه امروز افزایش یافته است. بیمه دانا و بیمه البرز با صف فروش بسته شده اند. تعدیل مثبت 34 درصدی بیمه دانا و افزایش 42 درصدی قیمت آن پس از بازگشایی از اتفاقات قابل ملاحظه این گروه طی هفته جاری به شمار می آید.

سرمایه گذاری ملت برای سومین روز پیاپی با صف خرید بسته شده است. سرمایه گذاری ملت، سرمایه گذاری توسعه ملی و صنایع بهشهر ایران با بیشترین تقاضای سرمایه گذاران مواجه اند. قیمت سرمایه گذاری سایپا برای دومین روز متوالی کاهش یافته و به 110 تومان رسیده است، محدوده 105 تومان نزدیک ترین سطح حمایتی این سهم به شمار می آید. رشد قیمت دو نماد سرمایه گذاری صنعت و معدن و سرمایه گذاری آتیه دماوند طی هفته جاری قابل ملاحظه بوده است.

گروه فلزات و کانی های فلزی کاهش اندکی داشته اند. قیمت ملی صنایع مس ایران کاهش یافته و زیر مرز روانی 300 تومان بسته شده است. مس شهید باهنر پس برگزاری مجمع عمومی با کاهش اندک قیمت بازگشایی شده است. ملی سرب و روی ایران با صف خرید به کار خود پایان داده است و در محدوده مقاومت خود قرار دارد.

فولاد خراسان به علت تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم متوقف شده است. به گزارش فارس رئیس انجمن فولاد کشور عمده دلایل افت قیمت ها را کاهش ساخت و ساز و رکود در این بازار دانسته است. به گزارش رویترز در دو شرکت بزرگ معدنی یعنی Rio Tinto و Billiton BHP  به علت وضعیت جوی غیر قابل پیش بینی، احتمال کاهش تولید سنگ آهن وجود دارد که می تواند بر قیمت این محصول تاثیر گذار باشد.

در سایر تولیدکنندگان مواد، سیمانی ها پس از سه روز اصلاح قیمتی افزایش یافته اند. سیمان تهران و سیمان غرب بیشترین ارزش معاملات را داشته اند. شرکت های کاشی و سرامیک افزایش یافته اند.

درخشان پور رئیس حسابداری صنعتی تولید گرانیت تکسرام از افزایش قابل توجه هزینه ها از جمله مواد اولیه وارداتی و انرژی خبر داده و عنوان کرده است که افزایش نرخ 17.5 درصدی در نظر گرفته شده از سوی انجمن صنفی کاشی و سرامیک همه هزینه ها را پوشش نخواهد داد. با این وجود قیمت سهام شرکت 4 درصد افزایش داشته و در بیشینه یک سال اخیر خود قرار دارد.

در گروه محصولات شیمیایی بیشتر نمادها افزایش قیمت داشته‌اند اما چهار نمادی که بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده‌اند با کاهش قیمت مواجه شده‌اند.

بین المللی محصولات پارس (شپارس) بیشترین صف خرید گروه را داشته و در دومین روز صف خرید و در بیشینه تاریخی 7٬319 ریال معامله شده است، این شرکت تولید کننده محصولات شوینده با نام‌های تجاری بانو، رخت و غیره می‌باشد.

 پتروشیمی خارك با 0.7 درصد کاهش 26٬000 ریال قیمت خورده و با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم متوقف شده است.پتروشیمی خراسان برآورد سود سال جاری را با 23 درصد افزایش مبلغ 1610 ریال اعلام کرده و در سه ماه نخست سال موفق به تحقق 40 درصد از این مقدار شده است. صنایع پتروشیمی کرمانشاه و پتروشیمی شیراز با صف خرید بسته شده‌اند.
*
انتشار گزاش های مالی بهتر از انتظار، رشد قیمت سهام تولید کنندگان محصولات مصرفی ضروری را در پی داشته است. گزارش های شش ماهه دو تولید کننده روغن خوراکی، از پوشش بهتر از انتظار سود پیش بینی شده آنها حکایت دارد. صنعتی بهشهر (غبهشهر) در شش ماهه منتهی به خرداد امسال 83 درصد از سود 700 تومانی خود را پوشش داده است. مارگارین هم در همین مدت توانسته 74 درصد از سود پیش بیشبینی شده 165 تومانی را محقق کند. از سوی دیگر شرکت توسعه صنایع بهشهر (وبهشهر) که در گزاش قبلی خود سود هر سهم را 9 درصد افزایش داده بود در گزارش اخیر از پوشش نزدیک به 19 درصدی در سه ماهه نخست سال خبر داده است. نماد این شرکت در حالی معاملات امروز را با صف 15 میلیونی خرید به پایان رسانده که طی چهار روز گذشته نزدیک به 12 درصد کاهش قیمت داشته است.

در گروه تولید کنندگان قندو شکر، گزارش مالی بهتر از انتظار قند ثابت خراسان موجب رشد قیمت ها شده تا بخشی از افت یک هفته اخیر شاخص این گروه جبران شود. قثابت پیش بینی سود سال مالی منتهی به تیر ماه 93 را با افزایش نزدیک سه برابر مبلغ 182 ریال اعلام کرده است. سود سال 93 نیز در حالی مبلغ 349 ریال اعلام شده که در بودجه سال آینده نرخ فروش هر کیلو شکر از 1330 تومان به 1900 تومان افزایش یافته است. به این ترتیب پس از بازگشایی، سهام قند ثابت خراسان علی رغم رشد نزدیک به 12 درصد در آخرین معامله، با صف خرید به کار خود پایان داده است.

در گروه مواد دارویی بازگشایی نماد چند شرکت پس از تعدیل مثبت سود و انتشار گزارش های مالی مطلوب، رشد 3 درصدی شاخص گروه را رقم زده است. نماد سه شرکت دارویی سبحان، البرز دارو و ایران دارو بازگشایی شده و به ترتیب رشد 30 درصد، 15 درصد و 8 درصد را در قیمت آخرین معاملات ثبت کرده اند. پخش البرز نیز همراه با انشار گزارش سه ماهه، با صف خرید به کار خود پایان داده است. این شرکت در سه ماهه نخست امسال 71 درصد از سود 174 ریالی خود را پوشش داده است و به این ترتیب انتظار میرود پیشبینی سود سال جاری را نیز تعدیل کند.

همچنین شركت سرمایه گذاری البرز (والبر) سود هر سهم سال جاری را با رشد نزدیک به 40 درصد مبلغ 625 ریال اعلام نموده و در سه ماه نخست 3 درصد آن را محقق کرده است. این شرکت علت تعدیل مثبت را افزایش سود آوری شرکت های زیر مجموعه مانند سبحان دارو، گروه دارویی سبحان البرز دارو اعلام کرده است.

در گروه کالاهای مصرفی غیر ضروری تولید کنندگان خودرو و قطعات به طور متوسط رشد کرده‌اند اما تولید کنندگان لاستیک و پلاستیک با کاهش قیمت مواجه شده‌اند. متوسط قیمت خودروسازان پس از شش هفته رشد، این هفته کاهش یافته است و تولید کنندگان لاستیک برای دومین هفته کاهشی بوده‌اند.

ایران خودرو بیشترین حجم معاملات بازار را داشته و با 2.1 درصد رشد 1٬483 ریال معامله شده است. سایپا برای دومین هفته در هفت هفته اخیر افت کرده و 1٬268 ریال قیمت خورده است، این نماد در پایان معاملات امروز جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورتهای مالی متوقف شده است.

گروه صنعتی بارز و ایران تایر برای دومین هفته متوالی کاهش قیمت داشته‌اند. پارس خزر و بوتان با صف خرید بسته شده‌اند. 

در بخش انرژی بیشتر نمادهای این بخش متوقف هستند پس از متوقف شدن نمادهای پالایشگاهی، امروز نمادهای نفت‌بهران و نفت پارس،تولیدکنندگان روغن‌های صنعتی، متوقف شدند. مدیریت بازار بررسی اطلاعات و تعدیل پیشبینی سود را دلیل متوقف شدن این دو نماد عنوان کرده است.

معاون سازمان بورس در مورد زمان بازگشایی نمادهای پالایشگاهی در بورس تهران گفته است: نمی‌توان زمان مشخصی برای بازگشایی این شرکت‌ها ارائه داد ولی هر روز روند آن‌ها پیگیری شده و در صورتی مشکلات آن برطرف شود نماد آن‌ها بازگشایی خواهد شد. حفاری شمال با افزایش 4 درصدی امروز، بخشی از کاهش قیمت طول هفته را جبران کرده است و با 4652ریال بسته شده است. 

در بخش صنعتی مپنا بازگشایی شده و با 7.4 درصد افزایش به 4140 ریال رسیده است. تولیدکنندگان پمپ حداکثر کاهش روزانه را داشته‌اند. فعالان صنایع کشاورزی در حداکثر قیمت روزانه بسته‌شده‌اند. تراکتورسازی ایران با 4درصد افزایش به 4146 ریال رسیده است. سازندگان دستگاه‌ها و لوازم برقی این هفته را با نوسان پشت سر گذاشته‌اند.

سیدحمیدحسینی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در مصاحبه‌ با دنیای انرژی گفته است: هم‌اکنون محموله‌های نفتی از بندرعباس به برخی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس منتقل و از آنجا به بازارهای هدف ارسال می‌شود. وی عنوان کرده است، با تعطیل شدن خطوط کشتی‌رانی شرکت‌های چینی و کره‌جنوبی تنها گزینه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در قالب محموله‌های کانتینری، کشتیرانی جمهوری اسلامی است. بنابه گفته وی هزینه صادرات فرآورده‌های نفتی دوبرابر شده است. این درحالی است که کشتی‌رانی جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ای ضمن اعلام نمونه نرخ‌های حمل کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی در ماه آگوست 2013 میلادی، از عدم افزایش نرخ های حمل کانتینر خبر داده است.

بخش تکنولوژی اطلاعات علی رغم بازدهی 13درصدی در یکماه اخیر این هفته را تقریباً بدون تغییر پشت سرگذاشته است. در آخرین روز کاری این هفته بورس همه نمادهای این بخش به جز خدمات انفورماتیک افزایش قیمت داشته‌‌اند.

 

جدول تغییرات

تغییرات در ساعت 12:00 نسبت به زمان مشابه روز کاری قبل:

گروه   روزانه %    
فنی مهندسی   6.9  
استخراج نفت   3.9  
غذایی بجز قند   3.0  
دارویی   2.9  
قند و شکر   2.3  
کاشی و سرامیک   1.9  
ماشین آلات   1.4  
سیمان   1.0  
رایانه   0.7  
خودرو   0.6  
بیمه   0.6  
بانک   0.5  
شاخص کل   0.4  
کانی غیرفلزی   0.4  
سرمایه گذاری   0.4  
شیمیایی   0.2  
فرآورده های نفتی   0.1  
حمل و نقل   -0.1  
کانه های فلزی   -0.1  
فلزات اساسی   -0.2  
انبوه سازی   -0.8  
لاستیک   -0.8  
محصولات فلزی   -0.8  
دستگاه های برقی -1.7  
مخابرات   -2.1  
سایر مالی (لیزینگ) -2.2  

 

-




:: موضوعات مرتبط: بورس وبازار سرمایه , ,
:: بازدید از این مطلب : 400
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 تير 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: